Tuesday, December 18, 2012

Blyant som tegneredskap

I denne oppgaven skulle vi bli mer kjent med blyant som redskap. Vi fikk jobbe med flere forskjellige blyanter med forskjellig mykhet. Vi jobbet i starten mye med forskjeller på trykket man bruker når man tegner. Her er noen forsøk vi gjorde, der vi skulle få en gradvis overgang mellom svake til sterke streker.


Her brukte vi fire forskjellige blyanter som heter: H, 2B, 5B og 8B samt en kullstift.

Etter dette begynte vi å jobbe med å få tegningene våre til å se mer levende ut. Dette ved å fange opp lyset i gjenstandene, og bruke det vi hadde lært. Vi skulle tegne en boks og deretter jobbe med å tegne et eple. Jeg var dessverre syk når vi tegnet eplet og fikk ikke være med på dette. Men dette er boksen min.
Her fikk vi også brukt litt topunktsperspektiv
Vi dro også en tur på en utstilling som hett Den lille sorte. Her var mange gamle sorte kjoler fra kjente merker utstilt. Jeg ble veldig fascinert av denne utstillingen. I samme huset hadde de også en utstilling som hett Drømmen om den nære orient og vesten. Her var det flere bilder tatt fra kostymeballer ved Devonshire House 1897. Dette kostymeballet ble holdt i forbindelse med Dronning Victorias diamantjubilee. Vi fikk høre store historier om hvordan de hadde brukt flere måneder på å lage kostymene, noe jeg syntes var veldig interessant. Vi fikk så en oppgave der vi skulle velge en av de sorte kjolene og skisse den. Siden jeg synes gamle viktorianske kjoler er veldig fine, spurte jeg om jeg kunne skisse en av kjolene fra kostymeballet istede. Dette fikk jeg lov til, og her er min skisse.
Her var det viktig at vi skulle tenke på skarpheten på streken våre. Hvor vi ville ha det skarpt, og hvor vi ville ha det svakt. Jeg bestemte meg for å konsentrere meg mest på detaljene på overdelen. Kjolen jeg valgte hadde utrolige detaljer der, kjempe fine perler som var sydd på for hånd i et mønster.

No comments:

Post a Comment