Tuesday, December 18, 2012

Torso i keramikk

Når vi ble ferdige med hovedoppgavene i keramikken fikk vi jobbe med andre valgfrie oppgaver. Under disse oppgavene jobbet jeg bare med hvitleiren. Denne er mye finere enn cranken, og jeg synes den også er mye lettere å jobbe med. Hvitleiren har også veldig mye chamott i seg, men denne er helt finmalt og du skjenner derfor ikke denne når du jobber med den.

Jeg lagde først en torso av en mann. Dette var en veldig morsom oppgave, og jeg hadde også blitt mye mer vant til å jobbe med leire. Her er bilde av den før den ble brent.



Syntes det var morsomt å lage en mann som ikke var av den ideelle perfekte kroppsformen, og synes også "ølmage" er litt søtt. Etter førstegangs brenning dyppet vi den i noe kalt blank glasur. Dette er ikke den typen mat glasur som de fleste sikkert er vant til. Får å få glasuren til å sette seg fast måtte vi brenne den igjen. Når man brenner glasur på høy varme, og lar den stå litt etterpå så sprekker glasuren opp. Dette kalles krakkelering Vis man da dypper den i en glasur med annen farge vil fargen trekke seg inn i sprekken. Dette gjorde jeg, og brant den igjen. Da ble det en veldig kul effekt. Dette er mitt ferdige produkt.

 


 

 

 Ble veldig fornøyd med denne, og den står nå på utstilling i stuen den og. Rompen ble kanskje litt for stor i forhold til resten av kroppen.

No comments:

Post a Comment