Tuesday, December 11, 2012

Eske med dekor i collageteknikk

I denne oppgavene skulle vi lære oss å bruke collageteknikk, og bli kjent med hvordan materialene kartong, lim og teip funker sammen. Vi måtte måle opp og skjære ut alle bitene til esken selv fra kartong. Temaet på dekoren måtte være årstider, retninger og striper. Underveis lærte vi også noe kalt topunkts-perskepktiv. Denne teknikken brukte vi for å lage skisser til hvordan vi ville dekorere esken vår. Her er mine skisser. Her har jeg brukt bambus og et tre som inspirasjon. Valgte tilslutt å bruke bambusen som dekoren på min pappboks.

For å få alle bitene til pappboksen nøyaktig klipt ut brukte vi en vinkellinjal, dette gjorde det lettere å få en 90 graders vinkel i kantene. For å få bitene helt rette, brukte vi en tapetkniv i stede for saks. Når man bruker papirkniv må man huske på å ha et underlag som er laget for å skjære på. Det er også lurt å ha en tung linjal, laget av metall, slik at den ikke rører på seg når man skjærer. Vi teipet så sammen alle bitene med en maskeringsteip.
Dette er esken før jeg dekorerte den
Etter dette printet jeg ut bilder som jeg hadde funnet av bambus. For så å lime på disse i en collageteknikk. Når man holder på med collage blir det best når man river papiret i stedet for å klippe. Rundt kantene på utsiden og baksiden brukte jeg grønn og gul silkepapir. Det var litt vanskelig å lime med silkepapir fordi limet gjorde papiret bløtt, og siden silkepapir er så tynt gikk det veldig fort i stykker. Grønnfargen smittet også over på fingrene mine og jeg hadde grønne fingre i flere dager, en liten bagatell bare.






Her er min ferdige eske. Jeg ble veldig fornøyd med dekoren, og synes den speiler meg fint. Det eneste jeg synes ble litt dårlig, også noe som trakk karakteren min litt ned var at det var litt trangt å få lokket på. Dette var noe som kunne bli et problem, og vi måtte derfor være forsiktig med å sette på noe papir på innsiden av lokket og kanten som skal holde lokket. Jeg valgte å sette på litt gult silkepapir rundt kanten, for å få en finere finish på helheten av esken. Når det kommer til dekoren ble jeg derfor veldig fornøyd med esken min, men kunne ha jobbet bedre med bruken av en eske med lokk, og det å få den av og på.

No comments:

Post a Comment