Tuesday, December 18, 2012

Byste i keramikken

Den første oppgaven i keramikk vi fikk var at vi skulle lage en byste i målestokk 1:2.
Vi skulle bruke leirtypen crank. Dette er en veldig grov leirtype som tåler mye. Grunnen til at den tåler mye er på grunn av det store innholdet av fin og grovmalt chamott. Chamott er allerede stekt leire, som så er knust til enten fin eller grovmalte biter. Når vi jobber med leire er den fuktig, og før man skal brenne den må man tørke den helt slik at den ikke skal sprekke i ovnen. Når cranken tørker og blir brent krymper den ca. 10%, og da er det også fare for at ting kan dette av og lignende. Men med chamott i leiren vil denne virke som et slags skjelett som holder alt oppe og på plass. Dette fordi chamotten er allerede brent og vil ikke krympe.


Materialer jeg brukte:
-Plate med stang
-Crank
-Matpapir
-Slynge
-Modelleringspinne
-Kniv
-Kobberoksid
-Pensel og svamp
Slynger
Modelleringspinner
Vi bygde bysten vår på en plate med stang, rundt stangen. Dette for å få et hulrom inne i bysten, noe som gjør den mindre skadelig for å sprekke. Men siden leiren krymper når den tørket og den er veldig klissete tok vi matpapir rundt stangen slik at bysten skulle gli bedre av når den skulle brennes. Dette er bilder av min byste før den ble brent.



Etter den ble brent for første gang ble fargen på bysten litt lys rosa. Dette likte jeg absolutt ikke så jeg la på kobberoksider, som er noe man kan bruke for å få farge på keramikken din. Kobberoksiden blir svart/grå, spørs hvor mye du tilfører. Legger du et tykt lag kan man også få fram en kråkesølv farge. Etter at man har påført kobberoksider må man brenne produktet en gang til. Jeg fikk også da vite at når man brenner  crank på veldig høy varme eller to ganger vil rosa fargen jeg mislikte bli mer oransje/brun lignende. Grunnet kamera trøbbel fikk jeg ikke tatt bilde av bysten min før jeg påførte kobberoksiden og brente den for andre gang. Slik ble min ferdige byste.



I nakken ser du eiermerket mitt. Dette er et japansk tegn.
Jeg ble veldig fornøyd med bysten min. Jeg sier at personen jeg har laget er en overlegen person. Hun har ikke øyne, fordi hun ser bare seg selv. Jeg er også veldig glad i store neser og valgte derfor å lage nesen litt større en normalt. Idag står den fint utstilt på stuen her hjemme.

No comments:

Post a Comment