Wednesday, December 19, 2012

Krokitegninger

Etter oppgaven om hvordan bruke blyanten, begynte vi med å tegne noe kalt kroki tegninger. Dette er en rask tegning, som skal konsentrere seg mest om mellomrommene på figuren du tegner.

Vi begynte med noe kaldt blindtegninger. Dette vil si at du ikke får se på arket, bare på modellen du tegner. Vi fikk forskjellig tid til å tegne det vi skulle. Begynte på 1 minutt, sluttet med 10 sekund. Her er noen av mine blindtegninger.




Så begynte vi med krokitegningene. Det som er veldig viktig her, og når man tegner vanlig også, er å konsentrere seg om mellomrommene. Mellomrommene vil si hullene i modellen, altså der du ser bakgrunnen. Det vår lærer sa var at: Får du til en fin vinkel på mellomrommet, får du til resten av det du tegner å. Litt vanskelig å forklare, men jeg syntes faktisk det funket. Her er noen av mine kroki tegninger.

Etter dette fikk vi en oppgave der vi skulle lage en slags bord av en eller flere av disse tegningene, for så å male denne borden på en terrakotta krukke. Først lagde vi borden vår på et langt papir. Så hadde vi en oppgave der vi skulle prøve å komme fram til en lignende terrakotta farge som den på potten vår i maling. Så malte vi dette på et ark, og brukte en svamp for å påføre litt grått for å få en litt gammel "look" på fargen. Så malte vi på borden vår i en blå/svart farge. Her er min. Jeg rakk ikke å bli helt ferdig med denne.

Så var det over til krukken. Brukte først et karbonpapir for å få overført figurene nøyaktig på krukken. Så var det over til malingen. Dette syntes jeg var veldig vanskelig, men ble jo ferdig tilslutt. Lagde også en bord øverst på krukken. Vi måtte også brenne krukkene for at malingen ikke skulle komme av under vask og lignende. Her er min ferdige krukke.

 

No comments:

Post a Comment