Thursday, May 23, 2013

Fotooverføring i keramikk

En oppgave vi hadde i keramikken i år var at vi skulle overføre bilder over på en flate ved hjelp av emulsjon. Bildene vi skulle overføre måtte være i helt svart hvitt, altså ingen gråtoner. For å gjøre dette brukte vi photoshop. Vi fikk lage så mange bilder som vi rakk, og siden jeg ikke klarte å bestemme meg for ett bilde valgte jeg noen få. Her er bildene jeg valgte før og etter redigeringen.












Alle de svart hvite bildene måte kopieres på transparent. Vi måtte ha dobbel transparent, altså to eksemplarer av bildene på transparent.

Etter å ha funnet bildene vi ville ha måtte vi lage fliser som vi ville overføre bildene på. Jeg valgte fliser i samme størrelse til mine bilder, i hvitleire. Disse måtte brennes først. Så skulle vi legge på emulsjon. Emulsjon er et stoff som stivner når den blir utsatt for lys. Derfor måtte vi ha det så mørkt som mulig når vi la på dette stoffet på flisene. Etter dette måtte emulsjonen tørke, for å framskynde dette plasserte vi flisene med emulsjonen i en ovn med ca 40 grader. Inne i ovnen var det også mørkt. Når emulsjonen hadde tørket la vi flisene i en svart boks, der det var helt mørkt. Etter dette slo vi av så mye lys som mulig i keramikksalen og plasserte flisene, med de doble transparentene under en lampe. Denne lampen var spesiell sterk, nesten som solariums lamper. Den doble transparenten gjorde til at der det var svart på bilde stivnet ikke emulsjonen fordi lyset ikke kom igjennom, mens der det var hvitt (altså gjennomsiktig på en transparent) stivnet den. Etter at lyset hadde stått på flisene i ca 90 sekunder tok vi av lyset og la flisene i vann. Når flisene var under vann kunne vi slå på lyset i rommet igjen. Så skrubbet vi bort emulsjonen som ikke hadde stivnet, og produktet var ferdig. Etter dette kunne man velge om man ville brenne flisen igjen eller ikke. Hvis man brant den fikk emulsjonen en kråkesølv aktig farge, og hvis man ikke brant den ble den mer blå.

(Har dessverre ingen bilder av mine ferdige produkt enda, siden produktene er fortsatt med læreren min til vurdering.)

Jeg ble veldig fornøyd med mine produkter. Har tenkt å gi dem bort til venner og familie, og tror de blir glade for dem. Det var litt vanskelig å få fjernet akkurat nok av emulsjonen etter den hadde vært under lampen, og på noen av produktene ble litt av det som ikke skulle fjernet fjernet allikevel. Selv om dette ikke var helt planlagt, ga det en litt hjemmelaget og gammeldags følelse til produktet, noe jeg syntes var fint. Lærte mye nytt gjennom denne oppgaven, blant annet hvordan jobbe med emulsjon.

No comments:

Post a Comment