Thursday, May 23, 2013

Portrett og monotypi

I denne oppgaven skulle vi lage portrett av oss selv ved hjelp av en kunstform kalt monotypi. Monotypi betyr engangstrykk. Det vi begynte med her var å ta portrett bilder av hverandre, der vi lekte med hvordan lyse traff oss. Så overførte vi disse over til dataen, og lekte med forskjellige måter å gjøre de svart hvitt på i photoshop.

Bildet av meg før svart hvitt
Bildet etter svart hvitt

Bildet vi hadde gjort til svart hvitt skrev vi ut på en transparent. Så la vi en blank transparent over transparenten med bilde på, og malte på denne transparenten med en veldig tykk maling. Malte på det som var svart i bildet, og det var ganske fritt fram på om du ville male på alt som var svart, eller gjøre om på noe i bildet. Eksperimenterte med forskjellige redskaper, for å få fram forskjellige teksturer i malingen. Etter dette la jeg ett ris papir over, og brukte en trykkvalse for å føre over malingen på transparenten til rispapiret. Her er min ferdige monotypi.

Her ser du teksturen jeg brukte


Synes ikke denne oppgaven var så spennende, men lærte mye nytt. Det ble enkelt å lage en tegnet kopi av bildet jeg hadde. Ble fornøyd med mitt ferdige bilde, og synes teksturen jeg lagde ble fin og spennende. Hvordan svartfargen er sterkere noen plasser ble veldig kult, og det har med hvor mye av den tykke malingen jeg la på transparenten, og hvor mye trykk jeg brukte når jeg brukte trykkvalsen oppå rispapiret for å overføre trykket fra transparenten.


No comments:

Post a Comment