Wednesday, May 22, 2013

Kollasjer med tema fra stilhistorie

Den siste photoshop oppgaven vi hadde i år var å lage to kollasjer med tema fra stilhistorie. Læreren vår gikk gjennom fire stilhistorier; renessanse, barokk, rokokko og klassisisme. Vi skulle så lage to kollasjer med tema fra to av disse stilhistoriene. I kollasjene måtte vi ha med sju elementer fra stilen. I utgangspunktet måtte vi lage en kollasj fra renesanssen, men like før jeg var ferdig med min ble filen ødelagt. Søkte opp dette, og det viser seg at det er en feil i photoshop, og i enkelte(veldig få) tilfeller, kan filen din bli ødelagt når man lagrer. Etter dette skjedde spurte jeg om jeg kunne få slippe å lage en kollasj fra renessansen, og istede velge to av de andre stilhistoriene. Dette gikk greit.

Det som var viktigst å tenke på når man lagde disse kollasjene var å finne bilder i høy kvalitet, dette fordi kollasjene skulle være i A4-format. Begynte først med dette bildet. Valgte dette bildet fordi jeg syntes det var ganske fint og spennende, samt at det viser stilen maleriene var i under rokokkoen. Her brukte jeg clone stamp tool for å fjerne alle menneskene som var på bildet.

før

etter

Dette ble da bakgrunnen i min kollasj. Så begynte jeg å finne andre bilder fra renesanssen der jeg kunne ta ut forskjellige element og sette disse inn i bakgrunnen jeg hadde. For klippe ut et element fra et bilde er en lur måte å bruke masker. Dette gjør det lett å fjerne og få tilbake når man skal klippe ut. Her er bildene til elementene jeg hadde med i kollasjen min.







Jobbet mye med plasseringen til de forskjellige elementene, samt størrelsen på disse. Dette ble min ferdige kollasj fra rokokkoen. 


Den neste stilhistorien jeg valgte var klassisismen. Under denne stilepoken står Napoleon Bonaparte veldig sentralt, og siden jeg synes han og historien til Frankrike rundt denne tiden er veldig spennende og interessant  valgte jeg å fokusere på han i min kollasj. Siden hans invasjon av Russland står sentralt i hans karriere valgte jeg et bilde som kan se ut som er fra Russland, spesielt Sibir, som bakgrunn. 

før
Siden dette bilde har flere trær, valgte jeg å bruke clone stamp tool også her for å få fjernet noen av disse trærne. Da ble det mye lettere å sette elementer inn i bildet uten at det så ut som de fløy.

etter
Etter dette lette jeg etter forskjellige bilder og malerier fra klassisismen. Valgte blant andre en seiersbue som Napoleon fikk satt opp, maleri av Napoleons første hustru, forskjellige malerier fra toktene til Napoleon og en av sengene hans.








Brukte samme teknikk her som i første kollasj når jeg klipte ut de forskjellige elementene. Gikk også likt fram når jeg satte sammen kollasjen.

Dette ble min ferdige kollasj

Denne oppgaven likte jeg ikke spesielt godt. Kollasjer er ikke helt min stil, jeg synes de blir rotete og har vansker for å lage noe som kanskje skal stride med virkeligheten. Det at ting er unormalt satt sammen er noe læreren vår sa kunne være spennende og morsomt i en kollasj, jeg prøvde på dette, men syntes ikke det ble noe fint og hadde ikke blitt fornøyd med resultatet vis jeg hadde gått denne veien. Jeg brukte ganske mye tid med kollasjen til renessansen, dette fordi jeg syntes både oppgaven og stilhistorien var vanskelig. Da denne ble ødelagt, hadde jeg veldig dårlig tid igjen til å lage to nye, og mistet motet veldig samtidig. Derfor synes jeg  selv at kollasjene mine kanskje ble litt halvferdige. Etter denne oppgaven ble jeg mye flinkere til å klippe ut fra bilder, noe som er positivt.

No comments:

Post a Comment