Monday, May 20, 2013

Reklameplakater

I denne oppgaven skulle vi lage to reklameplakater med photoshop for to av produktene vi har laget tidligere. Det vi måtte ha med var: Et navn til produktet. Små beskrivelser av produktet. Bilder som viser produktet fra forskjellige vinkler. Produktene jeg valgte å lage plakat til var torsoen jeg lagde i keramikken og esken i kartong med collageteknikk.


Jeg begynte med plakat til esken min. Siden esken har bambus som motiv, ville jeg bruke det i bakgrunnen for å få en helhet. Jeg lagde et rektangel, kopierte den flere ganger, og gjorde om størrelse, plassering og vinkel for å lage bambusstenger. Valgte forskjellige grønntoner på bambusen for å få dybde i bakgrunnen. Valgte ut forskjellige bilder som viser produktet fra forskjellige sider, samt ett nærbilde av motivet på boksen. Så fant jeg på et passende navn på boksen, det ble tilslutt en sammensetning av panda og delicious - Pandalicious. Det siste vi måtte ha med var tekst som beskrev produktet. Her valgte jeg noe som beskrev hva esken skulle brukes til, samt noen fine adjektiv for å skape interesse, skrev også ned mål på produktet, siden det er vanskelig å forestille seg hvor stor den er på bildet. Dette ble mitt ferdige produkt.


Så begynte jeg med plakaten for torsoen. Her var jeg veldig usikker på hva jeg skulle bruke som bakgrunn, derfor begynte jeg med å finne bildene jeg ville ha med. Valgte ut tre forskjellige nærbilder av forskjellige deler på torsoen. Fjernet bakgrunnen på bildet, slik at bare torsoen ble synlig. Satte så tre firkantede bokser rundt disse tre bildene, slik ble det på en måte en banner som kunne stå under navnet på produktet for at navnet skulle stikke mer ut. Valgte to store bilder som viste hele torsoen fra forsiden og baksiden tilslutt. I teksten ville jeg ha litt humor, siden det allerede er på en måte det i utformingen av torsoen også. Navnet ble tilslutt hva inspirasjonen min til selve torsoen var, den normale mann. Jeg liker bedre engelsk enn norsk, så bestemte meg for å skrive alt på engelsk. Da ble navnet på produktet: "The Normal man". Så kom jeg opp med en morsom tekst som beskrivelse av produktet: "Get your loved one in a miniature form". Dette gjør at plakaten appellerer mer til kvinner/menn med en "normal man" som sin kjære. Skrev også inn på denne plakaten målene på produktet, samt hva det var laget i, keramikk. Bakgrunnen lette jeg lenge etter. Fant tilslutt en side som la ut wallpapers i høy kvalitet, disse var fritt fram å bruke som jeg forstod.


Det jeg brukte mest tid med på begge plakatene var posisjonen til de forskjellige elementene. Det er veldig viktig å tenke nøye over hvor du plasserer disse, dette for å få en god balanse i komposisjonen din. Vi har lært at venstre side av et bilde tåler mer enn høyre. Altså du kan plassere større, mørkere eller flere elementer på denne siden. Et vell balansert bilde skaper ro hos de som ser på, noe jeg tenker er bra å ha i en reklameplakat siden den skal helst nå ut til flest personer. Luft er også viktig å tenke på, altså hvor åpenrommene på bildet her, og hvor store disse er. Derfor brukte jeg mye tid på små fin justeringer på elementene i mine plakater.
Skriften la jeg også litt tanke ned i. På siden dafont kan man finne gratis fonter. Her lette jeg etter fonter som passet til uttrykket jeg ville ha på mine plakater.

Jeg ble veldig fornøyd med begge plakatene mine. På den første plakaten min er det jeg liker mest bakgrunnen. Det var dette jeg brukte mest tid på med denne plakaten, og jeg ble overrasket over at jeg fikk det til å se ut som bambusstenger. Ellers synes jeg komposisjonen av de forskjellige elementene er veldig bra. På teksten la jeg også på en ramme rundt, i samme farge som bakgrunnsfargen. Dette for at den skulle stå mer fram der den overlapper bambusstengene i bakgrunnen. Dette syntes jeg fungerte veldig bra, og teksten ble lett å lese, noe som er viktig på en reklameplakat.

På den siste plakaten er jeg veldig fornøyd med teksten, synes den var morsom og passet godt til produktet mitt. Siden jeg brukte mye tid på den første plakaten ble bakgrunnen på denne siste litt halvferdig synes jeg. Skulle gjerne fått til å laget en bakgrunn selv, men gjort er gjort. Ellers er jeg fornøyd med plasseringen av elementene. Brukte også mye tid på å få fargetonene på de forskjellige bildene like, siden de var veldig forskjellige fra før av. Dette synes jeg at jeg fikk til bra, og plakaten ser ut som en helhet.

No comments:

Post a Comment