Thursday, May 23, 2013

Glassprosjekt

Vi fikk besøk av en glassblåser i noen av timene i keramikken. Da fikk vi holde på med glassfusing og gravering på glass. Når vi holdt på med glass var det veldig viktig at vi brukte vernebriller. Det første prosjektet vi begynte med var å gravere på glass. Glassene vi graverte på var syltetøyglass og lignende. Vi startet med å prøve ut gravermaskinen. Her fikk jeg prøvd ut forskjellige skreverings metoder, og hvilke av "graveringsblyantene" som funket best. Etter dette begynte jeg å skisse litt. Alle skissene mine har dessverre forsvunnet.

Valgte tilslutt å lage et fjell rundt hele glasset. Jeg la skissen jeg hadde ned i glasset, og tegnet av denne over på glasset med en tusj. Brukte tjukke streker på omrisset av fjellet, og skravur som skygge.

Her er syltetøyglasset med fjellet.

Siden jeg ble ferdig med fjellet ganske fort, begynte jeg på en ny skisse. Her lagde jeg papirfly som fløy i vinden. Gikk fram på samme måte som forrige gang, bare at her brukte jeg ingen skravering.


Etter dette begynte vi med glassfusing. Glassfusing brukes om når man smelter sammen glass. Her legger man sammen flere biter glass til en helhet. Når man skulle smelte sammen glass, var det viktigste at man måtte ha to lag med glass. Imellom disse kan man også legge forskjellige andre ting, sånn som bakepulver og sølvpapir. Dette prøvde jeg ut, og det ble veldig forskjellige uttrykk med disse. Vi lærte også å skjære i glass. Her brukte man en spesiell kniv, denne kniven hadde olje i seg, og denne oljen ble sluppet ut når man skjærte på glasset. Etter at vi hadde skjært ut bitene vi ville bruke, og funnet ut hvordan vi ville legge de sammen, måtte vi vaske bitene. Dette for å få bort alle fingermerker o.l. Da brukte vi zalo. Så la vi bitene inn i ovnen og brente de. Da smeltet bitene sammen og ble til en bit.

Et smykke, bakepulver lagt i midten
Smykke, gjennomsiktig glass lagt oppå glass med  mønster
Pyntegjenstand. Forskjellige biter glass lagt sammen. Den svarte rundingen er sølvpapir

Jeg synes dette var en morsom periode, og vi lærte mye nytt. Jeg er litt nervøs når det kommer til glass, og i starten syntes jeg det var vanskelig å skjære i glasset under glassfusingen, men det gikk selvfølgelig bedre etterhvert. Jeg syntes alle gjenstandene jeg lagde under denne perioden ble veldig fine, og de blir brukt som pyntegjenstander hjemme idag. Smykkene blir brukt av min mor, siden hun er veldig glad i glass smykker. Vi hadde en oppgave til under denne perioden som het, trykk på glass. Dessverre var jeg syk den timen vi hadde dette og fikk ikke gjort den oppgaven.

No comments:

Post a Comment