Wednesday, May 22, 2013

Innpakningspapir med mønster

I denne oppgaven skulle vi lage tre mønster som skulle brukes som innpakningspapir. De tre mønstrene skulle ha forskjellige tema; rolig, livlig og lekent. Det lekne mønsteret skulle kunne brukes i en leketøysbutikk, og skulle derfor være kjønnsnøytralt. Rapporten/mønsteret skulle bygges opp av elementer der man har brukt speiling. De første timene med dette prosjektet fikk vi mye undervisning av læreren vår om photoshop og illustrator. Her lærte hun oss forskjellige måter man kunne bygge opp et mønster på. Jeg synes det var spesielt interessant å lære om illustrator, siden det var helt nytt for meg. 

Vi lærte også hvordan vi kunne lage et mønster veldig lett i photoshop. Et mønster er bygd opp av et mønsterelement som settes sammen til en rapport. Rapporten er det "bildet" man vil ha som skal gjentas i mønsteret. Deretter lagrer man rapporten som et "pattern" i photoshop. Så lager man ett nytt ark, i vårt tilfelle skulle mønsteret være i A4-format, og bruker "pattern overlay" funksjonen. Denne funksjonen kopierer rapporten man hadde lagret som "pattern" slik at det blir et mønster, man kan bestemme selv hvor stor rapporten skal være, og da også hvor mange ganger den skal gå igjen.

En av metodene vi kunne bruke for å få til en rapport var å forenkle ett bilde man synes er fint. Jeg valgte her et bilde av en svane. Man legger da et nytt lag over bildet av svanen, og tegner rundt svanen, på det tomme laget man har. Da får man en forenklet versjon av svanen. Etter dette eksperimenterte jeg mye med hva mer å gjøre for å få rapporten interessant. Jeg synes det er ganske fint når to svaner står inntil hverandre med hodet slik at det former ett hjerte. Selv om et hjerte er en ganske stor "klisjè", og ikke veldig originalt ville jeg fortsatt prøve å få til dette. Dette fordi jeg selv synes det er veldig fint, og det å forme en måte på denne måten er en litt ny måte. For at mønsteret ikke skulle bli helt ensformig ville jeg også legge inn noe mer enn bare svanene jeg hadde laget. Da brukte jeg en teknikk i illustrator, som enkelt lager fine ornament.  

Slik ble min første rapport seendes ut.

Når jeg var ferdig med denne rapporten fant jeg ut at dette kunne bli mitt rolige mønster. Dette fordi det blir flere horisontale og vertikale linjer i mønsteret, det er veldig lyse og jordaktige farger og fordi en svane ofte assosieres med ro. Rette linjer og lyse farger hjelper til med ro i en komposisjon. 

Dette ble mitt rolige mønster.
Deretter begynte jeg med mitt livlige mønster. For å få fram livlig er det lurt å bruke sterke farger og skråstilte linjer. Jeg synes dette mønsteret var vanskelig, siden jeg ikke synes noen av de livlige mønstrene vi fikk eksempler av var noe fine. Det var veldig mye som skjedde og mye sterke farger, noe jeg ikke liker. Jeg følte meg egentlig litt utilpass når jeg så på disse. Siden jeg hadde så store vansker med å finne ut hva jeg ville lage, begynte jeg likt som i det første mønsteret. Her fant jeg et bilde av et reinsdyr, og tegnet rundt hodet. Begynte så å eksperimentere. Siden jeg hadde så vansker med å få til livlig fra min egen inspirasjon, gikk jeg tilbake til hva vi har lært. Lagde skråstilte linjer, og skråstilte elementene i rapporten på lik måte. Lagde her også et ornament ved hjelp av illustrator. Prøvde ut forskjellige sterke farger som bakgrunnsfarge, men syntes ikke noen av de ble særlig fine, derfor ble det tilslutt en litt duset ned grønnfarge.

Dette er den livlige rapporten.
Det ferdige mønsteret syntes jeg ble veldig juleaktig, og jeg synes selv det ble utrolig søtt.

Her er mitt livlige mønster

Det lekne mønsteret skulle også vise seg å være en liten utfordring. Å finne elementer og farger som er kjønnsnøytrale for barn er veldig vanskelig. Kom tilslutt fram til å bruke noe som har med dyr å gjøre. Synes selv at fotavtrykkene til dyr kan være veldig spennende, og begynte å eksperimentere med disse. Vanlige hundeavtrykk kan være ganske oppbrukt, så bestemte meg derfor for å ta inn andre dyrs avtrykk. I starten var alle avtrykkene i svart, men for å få litt mer lek inn i komposisjonen fargela jeg de i forskjellige farger. Her brukte jeg veldig sterke farger, og for å få kjønnsnøytralitet bestemte jeg meg for å ikke bruke mørk blå eller rosa. I starten hadde jeg ingen speiling i rapporten min, og selv om jeg synes den var finere da, hadde ikke mønsteret mitt nådd hele målet med oppgaven hvis jeg hadde levert den inn slik. Derfor lekte jeg litt rundt med speiling og posisjonene på avtrykkene. 

Dette ble min lekne rapport

Dette ble mitt lekne mønster.
Jeg ble veldig fornøyd med alle mine mønster, spesielt den rolige. Selv om jeg fikk tilbakemelding om at det livlige mønsteret ikke ble helt livlig, synes jeg selv at den ble fin. Det lekne mønsteret passet fint til barn, men jeg synes selv den kanskje ble litt for enkel. Dette fordi jeg ikke er så flink til å fordele tiden, og brukte for mye tid på det første mønsteret. Fikk som vanlig tilbakemelding om at mønstrene mine ikke var helt originale. Originalitet er veldig vanskelig, og jeg føler det er noe du kanskje bare har eller ikke har. Lærte veldig mye nytt gjennom denne oppgaven noe jeg er veldig fornøyd med, siden uten å lære noe nytt synes jeg det ikke er noe vits i å gå på skole. 

No comments:

Post a Comment